Dette er de seneste vedtægter for Gentofte Shotokan Karate-Do Kai.
Vedtægterne opdateres løbende.
VEDTÆGTER
§ 1 Navn og
hjemsted
Foreningen Gentofte
Shotokan Karate-Do Kai er stiftet den 11.04.2021 og har hjemsted i Gentofte
Kommune. Foreningen søger om optagelse i Dansk Karate Forbund (DKF) under
Danmarks Idræts-Forbund (DIF) og vil herefter være underlagt disses love og
bestemmelser.
§ 2 Formål
Foreningens
formål er gennem træning, fællesskab og aktiviteter at udbrede kendskabet og
interessen for traditionel Shotokan Karate og ved på anden måde at virke
fremmende for denne idræt. Foreningens
tilbud og aktiviteter afspejler et fokus på fællesskab ved at tilbyde
muligheder for:
·
Forældre træning
samtidigt med deres børn
og
·
Træning på
hold tilpasset medlemmers Karate niveau
·
På sigt at
kunne tilbyde træning af kørestolsbrugere i Shotokan Karate
Herved er det opfattelsen, at foreningen kan medvirke til at forbedre
medlemmernes trivsel, almene sundhed, deres lyst til at tage aktivt del i
samfundslivet samt at tage et medansvar i foreningen.
§ 3 Medlemskab
Som medlem kan
optages enhver som kan tilslutte sig foreningens formål og har afviklet evt. gæld
til foreningen.
Medlemmerne er
forpligtet til at overholde foreningens vedtægter og leve op til foreningens
formålsbestemmelse.
Den faste
trænerstab kan af bestyrelsen meddeles kontingentfri og vil fortsat være at
betragte som medlemmer, så længe de varetager fast undervisning.
Foreningen kan stille et vist antal fripladser til rådighed. Disse
fripladser skal tilgå personer, som ønsker medlemskab, men ikke har de fornødne
midler til at betale kontingent. Ansøgning om friplads sendes skriftligt til
bestyrelsen. Fripladser tildeles af en enig bestyrelse og det skal nævnes i
bestyrelsens årsberetning hvor mange fripladser der er besat. Fripladser er midlertidige
og beslutningsgrundlaget opdateres halvårligt medmindre en længere periode er
vedtaget i bestyrelsen.
§ 4 Børneattest
Jf. lov om indhentelse af børneattest m.v. har foreningen pligt til at indhente
børneattest for personer, der skal fungere som trænere, instruktører eller holdledere
for børn under 15 år, herunder assistenter og vikarer, såfremt der er tale om
en fast tilknytning.
§ 5 Indmeldelse
Indmeldelse skal ske
via foreningens hjemmeside. For medlemmer under 18 år oprettes medlemmet af
forældre eller værge. Ved tilmelding til kontingent samtykker forældrene hermed
at barnet er medlem. Ethvert medlem modtager via e-mail ved indmeldelse en kopi
af foreningens gældende vedtægter.
§ 6 Udmeldelse
Udmeldelse skal
ske skriftligt til formanden med en måneds varsel til udgangen af den måned
hvor udmeldelsen sker. I forbindelse med udmeldelse skal medlemmets eventuelle
økonomiske mellemværender med foreningen afvikles.
§ 7 Kontingent
Kontingentet
fastsættes af generalforsamlingen. Indbetalingsterminer og opkrævningsform
fastsættes af bestyrelsen. Principper for fastsættelse af det årlige kontingent
er baseret på at kunne opretholde foreningens formålsparagraf. Indtægter fra kontingent kan gå til, men er
ikke begrænset til denne brug:
·
Lokale leje
·
Træner
lønninger
·
Uddannelse af
træner stab
·
Deltagelse i
turneringer
·
Generalforsamlinger
Foreningens
midler skal indsættes på foreningens konto i et pengeinstitut.
§ 8 Restance
Ethvert medlem
der ikke har betalt kontingent til tiden, er at betragte som værende i
restance. Såfremt der foreligger restance dækkende 2 måneders kontingent kan
bestyrelsen indstille medlemmet til eksklusion. Medlemmer i kontingentrestance
har ikke adgang til generalforsamlingen. Såfremt restance kan relateres til
økonomiske forhold hos medlemmet, skal tildeling af friplads overvejes.
§ 9 Udelukkelse
og eksklusion
Et medlem kan
udelukkes eller ekskluderes enten tidsbegrænset eller permanent, såfremt
vedkommendes opførsel strider mod foreningens vedtægter eller andre gældende,
offentliggjorte bestemmelser, eller hvis medlemmet på særlig grov måde har
tilsidesat sine medlemspligter og således har udvist en optræden, der strider
mod almindelig sømmelighed eller skader foreningens omdømme. Eksklusion og
udelukkelse kan besluttes af bestyrelsen med mindst 2/3 flertal. Såvel i sager
om udelukkelse som eksklusion har medlemmet krav på at blive hørt, inden
bestyrelsen træffer sin afgørelse, og medlemmet kan endvidere kræve foretræde
for bestyrelsen forud for, at afgørelsen træffes.
§ 10 Ordinær
generalforsamling
Generalforsamlingen
er foreningens øverste myndighed.
Ordinær
generalforsamling afholdes en gang årligt inden udgangen af marts måned.
Generalforsamlingen afholdes for foreningens medlemmer.
Alle medlemmer på
mindst 18 år er valgbare til bestyrelsen
Kontingentfritaget
trænere kan vælges til bestyrelsen.
Forældre til
medlemmer der er under 18 år kan vælges til bestyrelsen.
Foreningen kan
oprette støttemedlemsskaber/sponsorater, der dog ikke giver valgbarhed til
bestyrelse eller adgang til generalforsamlingen.
Generalforsamlingen
indkaldes ad to (2) gange. Første gang med mindst 4 ugers varsel. Anden gang
med mindst 2 ugers varsel. Forslag som ønskes behandlet, skal være indsendt
skriftligt til bestyrelsen senest 1 uge efter første indkaldelse til
generalforsamlingens afholdelse.
Begge indkaldelser
skal indeholde angivelse af dagsorden og indkomne forslag. Indkaldelsen
fremsendes på e-mail til medlemmerne samt annonceres på foreningens hjemmeside
og eller Facebook.
Alle fuldt
betalende medlemmer, jf. § 8, og medlemmer, der har friplads, jf. § 3, har tale-
og stemmeret. Trænere, der er meddelt kontingentfrihed, har tillige tale- og stemmeret.
Medlemmer, der har sat deres medlemskab på pause (ikke betalende medlemmer),
har ikke adgang til generalforsamlingen og kan ikke vælges til bestyrelsen. Alle
medlemmer har én stemme. Der kan kun stemmes ved personligt fremmøde. Forældre
til medlemmer under 18 år har tale- og stemmeret på medlemmernes vegne på
generalforsamlingen. Beslutninger træffes ved simpelt stemmeflertal.
En rettidigt
indkaldt generalforsamling er beslutningsdygtig uanset de fremmødtes antal.
§ 11 Dagsorden
Dagsorden for den
ordinære generalforsamling skal mindst omfatte følgende punkter:
1. Valg af dirigent og referent
2. Bestyrelsens beretning for det forløbne år
3. Forelæggelse af revideret regnskab for det forløbne år til godkendelse
4. Forelæggelse af bestyrelsens budgetforslag (inkl. forslag til
kontingent) for det kommende år til godkendelse
5. Forelæggelse afplan for aktiviteter i det kommende år samt nedsættelse
af Specielle Udvalg i forbindelse hermed.
6. Behandling af indkomne forslag
7. Valg af bestyrelsesmedlemmer
8. Valg af 2 suppleanter til bestyrelsen
9. Valg af 1 revisor og 1 revisorsuppleant (hvert år)
10. Eventuelt
§ 12
Generalforsamlingens ledelse
Forhandlingerne
på generalforsamlingen ledes af en dirigent, der vælges af generalforsamlingen.
Beslutninger
træffes ved almindeligt flertal.
Afstemning skal
foretages skriftligt, såfremt fem medlemmer forlanger det og såfremt det kan
lade sig gøre. Ved personvalg dog på forlangende såfremt det kan lade sig gøre.
Der udfærdiges et
referat over generalforsamlingens beslutninger. Referatet godkendes og
underskrives af dirigenten og bestyrelsen, og skal være tilgængeligt senest en
måned efter generalforsamlingens afholdelse.
§ 13
Ekstraordinær generalforsamling
Ekstraordinær
generalforsamling kan til enhver tid indkaldes af bestyrelsen og skal indkaldes
når mindst 10% af foreningens stemmeberettigede medlemmer skriftligt overfor
bestyrelsen fremsætter ønske herom med angivelse af det emne, som ønskes
behandlet. Generalforsamlingen skal afholdes senest fire uger efter begæringens
modtagelse. For så vidt angår indkaldelse, mødets ledelse, afstemning m.m.
gælder de samme bestemmelser som for den ordinære generalforsamling.
§ 14 Bestyrelsen
Bestyrelsens medlemmer
vælges for 2 år ad gangen på den ordinære generalforsamling, dog således at
halvdelen af bestyrelsens medlemmer i foreningens første år er på valg efter 1
år. Bestyrelsen konstituerer sig hvert år efter generalforsamlingen.
Bestyrelsen er foreningens daglige ledelse og repræsenterer foreningen i alle
forhold. Bestyrelsen kan nedsætte nødvendige udvalg til varetagelse af løbende
eller enkeltstående opgaver.
Bestyrelsen
fastsætter selv sin forretningsorden. Bestyrelsen er kun beslutningsdygtig, når
mindst 3 af dens medlemmer, herunder formanden, er til stede. Ved stemmelighed
har bestyrelsesformanden den afgørende stemme. Over bestyrelsens handlinger
føres en protokol.
De vedtagne
beslutninger og foretagne handlinger forpligter foreningen i henhold til
vedtægten..
Bestyrelsen
består af
· formand (på valg i lige år)
· kasserer (på valg i ulige år)
· sekretær (på valg i ulige år)
· op til 4 øvrige medlemmer.
§ 15 Udvalg
Til at forestå prioriteringen
af opgaver af specifik karatefaglig karakter, er der nedsat ét (1) stående
fagudvalg:
Teknisk Udvalg
Teknisk Udvalg forestår at
udvikle og styrke den karatetekniske udvikling og standard i foreningen.
Teknisk Udvalg består af én (1)
udvalgsformand (foreningens chefinstruktør), og mindst 1 instruktør, der er
ansvarlig for børneafdelingen som udpeges af udvalgsformanden og godkendes af
bestyrelsen.
Alle karate tekniske spørgsmål
afgøres af Teknisk Udvalg.
Teknisk Udvalg fastsætter det
overordnede gradueringspensum og krav, samt vurderer adgang til graduering for
den enkelte elev.
Til at forestå og lede særlige aktiviteter, kan
bestyrelsen oprette andre udvalg.
Disse udvalgs kompetenceområde, sammensætning, opgaver og
budget godkendes af bestyrelsen. Når dets opgave er løst, opløses udvalget.
Et udvalg kan ikke tildeles opgaver eller beføjelser der
griber ind i et andet udvalgs kompetenceområde.
§ 16 Regnskab
Foreningens
regnskabsår er kalenderåret. Bestyrelsen skal inden udgangen af 31. januar
afgive årsrapport for det foreliggende år for revisoren. Årsrapporten
forelægges den ordinære generalforsamling til godkendelse og skal være forsynet
med revisorens påtegning og underskrift. Årsrapport udsendes til foreningens
medlemmer sammen med indkaldelsen til den ordinære generalforsamling.
§ 17 Revision
På den ordinære
generalforsamling vælges for et år ad gangen en revisor. Revisoren skal hvert
år i februar måned gennemgå årsrapporten og påse, at beholdningerne er til
stede. Revisionsformen er regnskabsmæssig revision, og årsrapporten forsynes
med en påtegning. Revisoren har til en hver tid adgang til at efterse regnskab
og beholdninger.
§ 18 Tegning og
hæftelse
Foreningen tegnes
af formanden. Ved økonomiske dispositioner over 10.000 kr. kræves dog
underskrift af formand og kasserer i forening. Køb, salg eller pantsætning af
fast ejendom skal godkendes af generalforsamlingen.
§ 19 Vedtægtsændringer
Ændring af
vedtægterne kan ske på generalforsamling, når mindst 2/3 af de afgivne stemmer
er for forslaget.
§ 20 Opløsning
Bestemmelse om
foreningens opløsning kan kun tages på en i dette øjemed særligt indkaldt
ekstraordinær generalforsamling.
For at forslaget
kan vedtages, kræves, at mindst 3/4 af de fremmødte stemmer for forslaget.
På generalforsamlingen
skal samtidig træffes bestemmelse om, hvilke almennyttige / almenvelgørende
formål, foreningens formue, herunder eventuel fast ejendom og løsøre, skal
tilgå.